Logo + SEO Forside     Nyheder & Presse     Kontakt     Sitemap

Magter vi innovationen?

Print nyhed »
: 08-11-2012

Kommentar i Berlingske Nyhedsmagasin

 

Vi har brugt ti år på at debattere hvordan vi professionaliserer arbejdet med at udvikle nye ideer og forvandle de gode ideer til løsninger og produkter, der leverer mere værdi. Hidtil har den debat ikke ført til ret meget skelsættende.

            Så hvad er det, vi skal håbe på?

            Lad os kaste et blik på OECD’s anbefalinger til innovationsstrategi. Det kan være værd at huske på, at OECD oprindeligt blev etableret som et rådgivende organ, der skulle hjælpe det krigshærgede og tilbagestående Europa med at genrejse sig efter Anden Verdenskrig. OECD rådgav dengang de europæiske lande til at satse på 1. opkvalificering af ledelse, 2. investeringer i moderne teknologi og 3. samarbejdskultur mellem arbejdsgivere og arbejdstagere. Den recept banede vej for en produktivitetsbølge, der lagde grunden under 50’ernes og 60’ernes historiske vækstår og det vordende velfærdssamfund.

            Hvad siger OECD så i dag, at kuren er for de finanskrisehærgede EU-lande? Her er hvad der står på toppen af listen:

 

   1.  Gør befolkningen i stand til at innovere

Uddannelserne bør udruste befolkningen med en grundlæggende evne til læring og gøre det muligt for den enkelte at tilegne sig den brede vifte af kompetencer, der er behov for til innovation i alle dens former, samt en fleksibilitet til at opgradere sine kompetencer og tilpasse sig skiftende markedsvilkår.

 

            Egentligt simpelt nok. Vi skal tilegne os innovationskompetencer. Blive dygtige til at arbejde professionelt med fornyelse. Eller som Mads Øvlisen, tidligere topchef for Novo Nordisk, engang sagde det: ”Medarbejdernes evne til at lære, til at forandre sig selv og til at forandre forretningen hurtigere end konkurrenterne, er den eneste varige konkurrencefordel, nogen virksomhed har.” Den sandhed har nu topprioritet for hele samfundet, ifølge OECD.

            Hvordan ser det så ud herhjemme med det? Desværre ved vi det ikke. Efter skiftende politikere i årevis har messet, at vi skal leve af de gode ideer, har vi stadig ingen statistikker, der belyser danskernes innovationskompetencer. Så vi må ty til private målinger.

En stor undersøgelse for to år siden viste, at 49 pct. af danskerne var ”meget enig” i, at de skal være innovative og kreative på deres arbejdsplads. Halvdelen af arbejdsstyrken havde altså fanget essensen af OECDs budskab. Om det er mange eller få, kan man diskutere. Men adspurgt, om de så rent faktisk var innovative og kreative i deres job, svarede kun 20 pct. ja. Og det er langt, langt fra tilfredsstillende.

            Spørger man ind til, hvorfor det er sådan, dukker der to svar op. For det første er de færreste blevet undervist og trænet i de kompetencer og værktøjer, der er behov for, når man skal udvikle ideer og forvandle dem til nye løsninger. Når man ikke ved hvordan, kan det være svært. For det andet siger de fleste, at det ikke er muligt at arbejde innovativt og kreativt på deres arbejdsplads, fordi ledelsen ikke har sørget for, at rammerne er til det. Når der ikke er afsat tid og penge til produktion af nye ideer, kan det svært.

            Spørger man lederne selv, så siger 93 pct., at innovation er vigtigt, mens blot 9 pct. sørger for, at medarbejderne og lederne selv bliver trænet i innovationskompetencer.

            Vi er med andre ord meget langt fra at opfylde den helt grundlæggende forudsætning for at skabe vækst og velstand i dagens innovationsdrevne økonomi – i hvert fald ifølge OECD.

            Der er en gryende erkendelse i den danske regering om behovet for en indsats. Det skal vi glæde os over. Kreativitet er sat på skemaet i folkeskolen, innovation er blevet et fag på gymnasierne, og handelshøjskolerne udbyder som aldrig før innovationsledelse som studie. Men det er foreløbig spredt fægtning og i de fleste tilfælde er der tale om valgfag. Ikke en overbevisende satsning på fremtidens kernekompetence.

            Problemet med den manglende satsning på innovationskompetencer bliver forværret af, at selv med en massiv satsning i uddannelsessystemet nu, så vil det let tage 15-20 år, før dagens studerende når positioner i virksomhederne, hvor de har indflydelse til at ændre på de rutiner og arbejdsgange, som dagens ledere praktiserer, og som blokerer for innovation. Balladen er, at dagens beslutningstagere aldrig lærte om innovation, mens de gik i skole. Så hvordan skal de også vide, hvad der skal til?

Samme problem gælder desværre de samfundsstrateger, der udformer de politiske rammevilkår. Følgelig har regeringens ”fokus” – trods en voksende erkendelse om nødvendigheden af handling – hidtil været et kludetæppe af buzz-words som innovationsnetværk, kommercialisering, entreprenørskab – og helt især forskning. Alt sammen meget legitimt, men prioriteringen er hverken i tråd med OECDs anbefalinger eller praksis i de mest innovative virksomheder i verden.

Rådgiverne Booz & Companys årlige analyse ”Global Innovation 1000” viser konsistent over årene, at det ikke er de virksomheder, der spenderer mest på forskning, der tjener fleste penge, men de virksomheder, der er dygtigst til at arbejde innovativt.

            Danmark er ikke en stor forskningsnation. Vores velstand bygger ikke på geniale forskningsmæssige opfindelser. Vores velstand bygger på befolkningens evne til at udvikle kreative løsninger på muligheder og udfordringer, ofte ved hjælp af andres geniale teknologiske opfindelser. Det er den evne, vi nu skal professionalisere. Deri ligger både udfordringen og fremtiden.

            Med andre ord er opgaven uhyre lavpraktisk: Hvordan skaber vi den innovative arbejdsplads, hvor alle ved hvordan de bidrager til den forandring, der er den eneste varige konkurrencefordel, nogen virksomhed har?

                       

           Mikael Lindholm 






Nyheder:

Dato: Overskrift:  
08-11-2012 Magter vi innovationen?  Læs mere »
02-11-2011 Seminar om innovationsledelse  Læs mere »
26-08-2011 Hver tredje virksomhed vil professionalisere innovationsledelse  Læs mere »
05-05-2011 Innovation 3G  Læs mere »
06-04-2011 Europæisk standard for innovationsledelse på vej  Læs mere »
15-10-2010 Innovation på morgenkvisten  Læs mere »
01-10-2010 Danmarks Innovation Dream Team 2010  Læs mere »
07-06-2010 Nytænk Slagelse!  Læs mere »
13-04-2010 Industriens Fond støtter dansk innovationscertificering  Læs mere »
07-04-2010 Innovationsfabrik skal styrke innovationskompetencer  Læs mere »
25-03-2010 Seminar i innovationsledelse i København  Læs mere »
25-03-2010 Seminar om innovationsledelse i Kolding  Læs mere »
22-02-2010 Danmark næstbedst i Norden til innovation  Læs mere »
22-02-2010 Finland lacks innovative workplaces  Læs mere »
22-02-2010 Nordmen mindre innovative på jobb  Læs mere »
22-02-2010 Sverige nordisk mästare i innovation  Læs mere »
01-01-2010 INNOVATIONinside får ny adresse og website  Læs mere »
01-10-2009 Northern European Knowledge Market  Læs mere »
27-08-2009 Innovation Champion 2009  Læs mere »
20-08-2009 Innovationskraft - Danmark 2009  Læs mere »

Presse:

Dato: Overskrift:  
01-10-2010 Innovation foregår på mavefornemmelse  Læs mere »
01-10-2010 Slagelse uddeler champagne til bedste ideer  Læs mere »
20-11-2009 Danmarks bedste til innovation  Læs mere »
16-11-2009 Kreative chefer søges  Læs mere »
20-10-2009 VIRKSOMHEDER GÅR GLIP AF ANSATTES GRØNNE IDEER  Læs mere »
07-10-2009 Små virksomheder bedst til innovation  Læs mere »
05-10-2009 Danskerne får ikke lov til at få ideer på jobbet  Læs mere »

Artikler:

Dato: Overskrift:  
12-12-2012 Social innovation = lavere skat  Læs mere »
30-09-2010 Hvorfor blokerer offentlige ledere for nytænkning?  Læs mere »
21-08-2010 Fra arbejdsstyrke til innovationsstyrke  Læs mere »
16-02-2010 Gary Hamel om fremtidens ledelse  Læs mere »
12-09-2009 Danmarks kreative tilstand  Læs mere »
01-09-2009 Innovation? Nej, tak  Læs mere »
22-08-2009 Problemet med ideerne  Læs mere »
06-06-2009 Sådan slår du ideer ihjel  Læs mere »
25-05-2009 Hvorfor er innovation så svær?  Læs mere »
15-05-2009 Den kvindelige innovationselite  Læs mere »
13-04-2009 Innovationsalderens vindermodel  Læs mere »
13-11-2005 Fagre nye vinderkompetencer  Læs mere »
07-11-2005 Innovation bliver bestyrelsesopgave  Læs mere »
12-03-2004 Risikokultur skaber fremtidens vindere  Læs mere »

innovation, undervisning, gymnasium:

Dato: Overskrift:  
03-11-2011 Nyt ledelsesværktøj til innovation  Læs mere »

INNOVATIONinside  |  Egegårdsstien 26  |  DK-2610 - Rødovre  |  : +45 70 25 01 26  |  E-MAIL: INFO@INNOVATIONINSIDE.DK     

All rights reserved © INNOVATIONinside 2009 - 2017  |  Design & CMS: WebVizion