Logo + SEO Forside     Nyheder & Presse     Kontakt     Sitemap

Fra arbejdsstyrke til innovationsstyrke

Print nyhed »
: 21-08-2010

Danmarks muligheder for at være et af verdens 10 rigeste lande før 2020 beror først og fremmest på, om vi formår at omstille os fra arbejdsstyrke til innovationsstyrke. Foreløbig går det trægt. Desværre.

Innovation er for videnssamfundet, hvad produktion var for industrisamfundet. Vores evne til at skabe vækst og velstand i fremtiden beror på, om vi formår at mestre innovation – nytænkning – lige så godt, som vi før lærte at mestre produktion – fremstilling.

En nylig undersøgelse fra konsulenthuset Deloitte blandt 400 internationale erhvervsledere viser da også, at virksomhedsledere anser innovation for at være den suverænt vigtigste faktor for konkurrenceevne i dag. Verden er blevet global, og stadig flere konkurrerer om at fremstille varer og ydelser bedre og billigere.

Samtidig bliver der stadig flere til at udklække nye ideer til produkter og processer, der er bedre end de eksisterende. Det gør det sværere at konkurrere på dygtigt udført produktion alene. Vi skal også kunne nyudvikle bedre og hurtigere end andre. Ellers bliver vores produkter hurtigt uinteressante – hvor veludførte de end er.

Derfor er innovation krumtappen for vækst og velstand i dagens samfund.

Profitabel kreativitet
Det har danskerne forstået. Ifølge en spørgeundersøgelse, som udviklingshuset INNOVATIONinside har gennemført blandt 1.030 erhvervsaktive danskere, mener 89 pct., at Danmark skal klare sig i den globale konkurrence på vores evne til at få nye gode ideer.

Alligevel mestrer de færreste arbejdspladser – det sted, hvor ny viden og nye ideer bliver forvandlet til nye løsninger og produkter – i dag nytænkning og udvikling som faglig og ledelsesmæssig disciplin.

Hele 71 pct. af danskerne siger, at de aldrig er blevet undervist i, hvordan man får ideer og omsætter dem til handling. Det signalerer et alvorligt underskud af dagens mest vitale kompetence. Intet under derfor, at mens 49 pct. af alle beskæftigede mener, at det er meget vigtigt at være kreativ og innovativ i deres job, så mener kun 20 pct., at de rent faktisk er det.

Kløften mellem de oplevede forventninger på jobbet og hvad de personlige kompetencer og færdigheder reelt rækker til, signalerer ikke bare et kompetenceunderskud, men også et tab af uudnyttede ideer og engagement.

Når så mange danskere famler med innovation som en ufaglært i en kernereaktor, så skal vi ikke forvente tigerspring i hverken produktivitet eller vækst i de kommende år.

Problemet er i høj grad forankret hos lederne på arbejdspladserne. En nylig undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at 60 pct. af virksomhederne i dag ikke er innovative – kun tre ud af ti virksomheder bruger overhovedet ressourcer på innovation.

Når ledelsen ikke prioriterer innovation, er der reelt kun prisen tilbage at konkurrere på. Der er derfor et klart behov for at styrke innovationskompetencerne på alle niveauer i samfundet – hos den enkelte leder, medarbejder og borger. Alle kan bidrage med nytænkning.

Den indsats, som regeringen satser på nu, er hovedsagelig elitær. Videnskabsministeriet har netop lanceret 50 initiativer, der skal styrke dansk innovation og vækst. Stort set alle initiativer handler om at tilføre virksomhederne mere forskning og flere højtuddannede.

Det er udmærket. Forskningsdreven innovation fører ofte til væsentlige nybrud, der har stor værdi og vækstpotentiale. Men kun ganske få procent af de danske arbejdspladser er forskningsdrevne. Det kommer til at tage meget lang tid at løfte andelen. Det kan vi ikke vente på. Vi bliver nødt til at have bredden med.

Tag f.eks. en virksomhed som den amerikanske hvidevareproducent Whirlpool, der systematisk over tre år uddannede 30.000 af sine medarbejdere, så de selv var i stand til at arbejde med ideer og innovation:

Whirlpool havde for tre år siden for 7 mia. kr. nye produkter og løsninger under udvikling, nu er der for 22 mia. kr.; Whirlpool henter i dag mere end 20 pct. af sin omsætning fra helt nye produkter; og aktiekursen fordobledes i 2009, hvor aktiemarkedet gennemlevede en historisk nedtur.

Men også ganske enkle nytænkningstiltag kan levere markante resultater. F.eks. stod Ringkøbing-Skjern Kommune med et budgetminus på 60 mio. kr. for 2010 og bad alle kommunens medarbejdere om at komme med ideer til besparelser.

Resultatet var 1.726 forslag, hvoraf 675 blev udvalgt. De repræsenterer en besparelse på 150 mio. kr. – eller mere end det dobbelte af, hvad kommunen havde brug for.

Visionen og redskaberne mangler
Pointen er, at hvis hele arbejdspladsen bliver mobiliseret og lærer at arbejde med ideer, ser både væksten og omkostningerne hurtigt anderledes ud. Og så bliver det realistisk at løfte Danmark til en af de 10 rigeste nationer i 2020. Ellers er det svært.

Når det går langsomt med at omstille den danske arbejdsstyrke til en innovationsstyrke, skyldes det ikke mindst, at de redskaber, som politikere og ledere bruger til at træffe beslutninger, reflekterer industrisamfundets produktionstænkning og ikke videnssamfundets innovationstænkning. For eksempel:

•Vi har standarder for kvalitet i produktionen, men ikke for innovation.

•Vi har lønsystemer, der belønner brugte timer, men sjældent nye ideer.

•Vi har budgetter for produktionen, men få har det for innovation.

•Vi har regnskaber for resultatet af produktionen, men sjældent for innovation.

•Vi har uddannelser, der styrker produktionskompetencerne, men i ringe grad innovationskompetencerne.

Når vi ikke måler, belønner og fokuserer på det, vi vil være dygtige til, står både virksomhedslederne og regeringens strateger med et uklart billede af udfordringerne såvel som indsatsmulighederne.

Vi har brug for en samlet vision for Danmark som innovativ nation – en vision, der adresserer, hvad de enkelte samfundsinteressenter skal gøre for at bidrage til at løfte den individuelle og kollektive innovationskapacitet. 

Bragt i Politiken - http://politiken.dk/debat/analyse/1041237/noeglen-til-vaekst-er-nytaenkning-/

Og redskaber, der gør det muligt at navigere i den verden, vi ønsker at mestre.






Nyheder:

Dato: Overskrift:  
08-11-2012 Magter vi innovationen?  Læs mere »
02-11-2011 Seminar om innovationsledelse  Læs mere »
26-08-2011 Hver tredje virksomhed vil professionalisere innovationsledelse  Læs mere »
05-05-2011 Innovation 3G  Læs mere »
06-04-2011 Europæisk standard for innovationsledelse på vej  Læs mere »
15-10-2010 Innovation på morgenkvisten  Læs mere »
01-10-2010 Danmarks Innovation Dream Team 2010  Læs mere »
07-06-2010 Nytænk Slagelse!  Læs mere »
13-04-2010 Industriens Fond støtter dansk innovationscertificering  Læs mere »
07-04-2010 Innovationsfabrik skal styrke innovationskompetencer  Læs mere »
25-03-2010 Seminar i innovationsledelse i København  Læs mere »
25-03-2010 Seminar om innovationsledelse i Kolding  Læs mere »
22-02-2010 Danmark næstbedst i Norden til innovation  Læs mere »
22-02-2010 Finland lacks innovative workplaces  Læs mere »
22-02-2010 Nordmen mindre innovative på jobb  Læs mere »
22-02-2010 Sverige nordisk mästare i innovation  Læs mere »
01-01-2010 INNOVATIONinside får ny adresse og website  Læs mere »
01-10-2009 Northern European Knowledge Market  Læs mere »
27-08-2009 Innovation Champion 2009  Læs mere »
20-08-2009 Innovationskraft - Danmark 2009  Læs mere »

Presse:

Dato: Overskrift:  
01-10-2010 Innovation foregår på mavefornemmelse  Læs mere »
01-10-2010 Slagelse uddeler champagne til bedste ideer  Læs mere »
20-11-2009 Danmarks bedste til innovation  Læs mere »
16-11-2009 Kreative chefer søges  Læs mere »
20-10-2009 VIRKSOMHEDER GÅR GLIP AF ANSATTES GRØNNE IDEER  Læs mere »
07-10-2009 Små virksomheder bedst til innovation  Læs mere »
05-10-2009 Danskerne får ikke lov til at få ideer på jobbet  Læs mere »

Artikler:

Dato: Overskrift:  
12-12-2012 Social innovation = lavere skat  Læs mere »
30-09-2010 Hvorfor blokerer offentlige ledere for nytænkning?  Læs mere »
21-08-2010 Fra arbejdsstyrke til innovationsstyrke  Læs mere »
16-02-2010 Gary Hamel om fremtidens ledelse  Læs mere »
12-09-2009 Danmarks kreative tilstand  Læs mere »
01-09-2009 Innovation? Nej, tak  Læs mere »
22-08-2009 Problemet med ideerne  Læs mere »
06-06-2009 Sådan slår du ideer ihjel  Læs mere »
25-05-2009 Hvorfor er innovation så svær?  Læs mere »
15-05-2009 Den kvindelige innovationselite  Læs mere »
13-04-2009 Innovationsalderens vindermodel  Læs mere »
13-11-2005 Fagre nye vinderkompetencer  Læs mere »
07-11-2005 Innovation bliver bestyrelsesopgave  Læs mere »
12-03-2004 Risikokultur skaber fremtidens vindere  Læs mere »

innovation, undervisning, gymnasium:

Dato: Overskrift:  
03-11-2011 Nyt ledelsesværktøj til innovation  Læs mere »

INNOVATIONinside  |  Egegårdsstien 26  |  DK-2610 - Rødovre  |  : +45 70 25 01 26  |  E-MAIL: INFO@INNOVATIONINSIDE.DK     

All rights reserved © INNOVATIONinside 2009 - 2017  |  Design & CMS: WebVizion