Logo + SEO Forside     Nyheder & Presse     Kontakt     Sitemap

Danmark næstbedst i Norden til innovation

Print nyhed »
: 22-02-2010

PRESSEMEDDELELSE

 København, den 22. februar, 2010

 

Danmark næstbedst i Norden til innovation

Danmark er næstbedst i Norden til at skabe innovative arbejdspladser. Kun svenskerne får flere ideer på deres job og er bedre til at udvikle dem, end Danmark. Dermed står Danmark godt rustet til at møde den globale konkurrence, der mere end nogensinde handler om at få den gode ide før andre får den.

Det konkluderer den hidtil største analyse af innovationstilstanden på de nordiske arbejdspladser, ”Innovationsstyrke 2010”. Analysen er udarbejdet af udviklingshuset INNOVATIONinside i samarbejde med analysehuset Userneeds, og bygger på 6.003 svar, hvoraf 1.502 er danske. Undersøgelsen måler hvor god arbejdspladsen er til at skabe ideer og forvandle dem til nye produkter eller løsninger.

”Vi skal leve af de gode ideer fremover. Vi kan ikke konkurrere på pris med Kina. Derfor er 2010’ernes største udfordring at forvandle arbejdsstyrken til en innovationsstyrke. Danmark er meget langt med den omstilling, selv om det klart kan gøres bedre endnu,” siger Mikael Lindholm, direktør i INNOVATIONinside.

Samlet set er Sverige bedst i Norden til at skabe innovative arbejdspladser, efterfulgt af Danmark og Norge med Finland på en fjerdeplads.

 

Danskerne tror på ideer

Danskerne har i høj grad forstået, at vi skal leve af de gode ideer.  Ifølge analysen mener hele 49 pct. af danskerne, at det er meget vigtigt at være kreativ og innovativ i jobbet. Kun svenskerne er mere bevidste om nødvendigheden af nytænkning. Her er tallet 59 pct. I Norge mener derimod kun 32 pct., at det er meget vigtigt at nytænke, mens det i Finland kun gælder 26 pct.

”Det vidner om en imponerende bred national bevidsthed om vigtigheden af at være nyskabende i hvad man beskæftiger sig med og lever af. Danmark har ikke en kreativ klasse, men kreative masser. Det er positivt, for hvis man ikke nytænker, sker konkurrencen pludselig alene på prisen. Det er ikke sjovt i en verden med 1,4 milliarder ambitiøse kinesere,” siger Mikael Lindholm.

Men samtidig siger kun 20 pct. af danskerne, at de også rent faktisk er meget kreative og innovative. Det er under halvdelen af dem, der mener, at det er meget vigtigt at være det i jobbet.

”Det er et problem, at gabet mellem hvad danskerne synes er meget vigtigt og hvad de rent faktisk kan levere, er så stort. Det tyder på, at der er et stort potentiale for ideer, som ikke bliver forløst i dag. Det skaber samtidig mange frustrerede mennesker på arbejdspladserne. Det er aldrig motiverende ikke at være i stand til at leve op til hvad man mener er nødvendigt. Lederne har et stort ansvar for at ændre den situation,” siger Mikael Lindholm.

Danmark står ikke dog ikke alene med problemet. I Sverige mener 27 pct., at de er meget kreative i jobbet, mens det i Norge gælder for blot 13 pct. og i Finland 12 pct.

 

Benspænd for kreativiteten

Når danskerne ikke er så kreative, som de mener, at der er behov for, så handler det i vidt omfang om, at vilkårene for at arbejde med ideer ikke er gode nok på arbejdspladserne. Mange steder lytter ledelsen ikke til medarbejdernes ideer, det er uklart hvad man stiller op med en ide, ligesom mange kolleger modarbejder forandring.

Kun 10 pct. af danskerne er meget enige i, at alle på arbejdspladsen hylder nytænkning. Blot 11 pct. er meget enige i, at ledelsen er åben for kritik og kun 8 pct. er meget enige i, at der er klare retningslinjer for hvordan man arbejder med ideer.

”Selv om danskerne holdningsmæssigt er langt med at omstille sig til fremtidens innovative arbejdsplads, så er tallene for hvordan det fungerer i praksis meget lave. Selvfølgelig skal ledelsen lytte og selvfølgelig skal der være klarhed om hvordan man arbejder med ideer, når man først får dem. Ellers ser medarbejderne ingen mening i at forsøge at forbedre eller udvikle arbejdspladsen og dens produkter,” siger Mikael Lindholm.

 

Lederne vigtige for ideerne

Ifølge Søren Salomo, professor i innovationsledelse og direktør for DTU Executive School of Business i Danmark, har lederne stor betydning for arbejdspladsens kreativitet og innovation. Det er ledelsen, der skal signalere, at nytænkning er en fælles ambition, og demonstrere det ved at lytte til og anerkende ideer, og fortæller hvordan man arbejder med en ide.

Hele 63 pct. af de danske ledere – knap to ud af tre – mener, at det er meget vigtigt at være kreativ og innovativ i jobbet. I Sverige gælder det 71 pct. – næsten tre ud af fire.

”De danske ledere har en stærk overbevisning om nødvendigheden af nytænkning, som givetvis smitter af på medarbejderne. Udfordringer ligger i at omsætte den holdning i praksis på arbejdspladserne. Det fordrer en ny arbejdskultur med nye arbejdsgange, som kan tage tid at omstille sig til,” siger Søren Salomo i en kommentar til analysen.

 

Finanskrisen koster ideer

Analysen viser også, at finanskrisen koster Danmark ideer. Især blandt erhvervslederne, som ellers har ansvaret for at styre de danske arbejdspladser gennem krisen ved at få gode ideer til nye indtægter og mere effektiv produktion.

Mens 30 pct. af erhvervslederne for et år siden sagde, at de meget ofte får ideer, er tallet nu faldet til 26 pct. Hos medarbejderne er det derimod uændret 12 pct., der siger, at de meget ofte får ideer.

”Tallene vidner om, at lederne er under et voldsomt pres på grund af finanskrisen, og ikke har tid og overskud til at udvikle de ideer, som kan bære virksomheden frem. Fokus er på at få hverdagens kassebeholdning til at hænge sammen. Det bliver desværre til en ond cirkel, hvor man griber til de velkendte løsninger og forsøger at spare sig til vækst, frem for at nytænke sig til den,” siger Mikael Lindholm.

 

Analysen viser også, at

 

  •        Iværksætterne er dygtigst til at skabe kreative og innovative arbejdspladser, og til at arbejde med ideerne.
  •        Mindre arbejdspladser er langt mere kreative end store – her er lederne mere lydhøre og medarbejderne får flere ideer
  •        De offentlige arbejdspladser er næsten lige så kreative, som de private, selv om de ikke bliver presset til nytænkning af markedskonkurrence 

 

For yderligere oplysninger kontakt

Direktør Mikael Lindholm, Innovation Inside, tel. +45 20409526

Direktør Henrik Vincent, Userneeds, tel. +45 28897575

 

Rapporten kan downloades på www.innovationinside.dk

  

Metode

Undersøgelsen af innovationskraften i Norden er gennemført i et samarbejde mellem Innovation Inside og Userneeds. Userneeds har været ansvarlige for dataindsamlingen, som er foretaget fra den 1.. til 18. december 2009 gennem et internetbaseret spørgeskema.

Undersøgelsen af innovationskraften blandt nordiske borgere i alderen 18-65, er foretaget blandt medlemmer af Userneeds’ nordiske analysepaneler. I undersøgelsen deltager 1.500 personer fra hvert af de 4 store Nordiske lande. Stikprøverne er repræsentativt sammensat for de dele af befolkningerne, der er mellem 18 og 65 år gamle og er i beskæftigelse

Userneeds har inviteret 15.368 personer til at deltage i undersøgelsen. Heraf har 6.454 påbegyndt spørgeskemaet (svarprocent = 42 pct.). Ud af de 6.454 personer, der har påbegyndt spørgeskemaet, er der 6.003, som har besvaret hele spørgeskemaet, og 451 personer, der er stoppet undervejs. Det giver en imponerende gennemførselsprocent på 93 pct.

 






Nyheder:

Dato: Overskrift:  
08-11-2012 Magter vi innovationen?  Læs mere »
02-11-2011 Seminar om innovationsledelse  Læs mere »
26-08-2011 Hver tredje virksomhed vil professionalisere innovationsledelse  Læs mere »
05-05-2011 Innovation 3G  Læs mere »
06-04-2011 Europæisk standard for innovationsledelse på vej  Læs mere »
15-10-2010 Innovation på morgenkvisten  Læs mere »
01-10-2010 Danmarks Innovation Dream Team 2010  Læs mere »
07-06-2010 Nytænk Slagelse!  Læs mere »
13-04-2010 Industriens Fond støtter dansk innovationscertificering  Læs mere »
07-04-2010 Innovationsfabrik skal styrke innovationskompetencer  Læs mere »
25-03-2010 Seminar i innovationsledelse i København  Læs mere »
25-03-2010 Seminar om innovationsledelse i Kolding  Læs mere »
22-02-2010 Danmark næstbedst i Norden til innovation  Læs mere »
22-02-2010 Finland lacks innovative workplaces  Læs mere »
22-02-2010 Nordmen mindre innovative på jobb  Læs mere »
22-02-2010 Sverige nordisk mästare i innovation  Læs mere »
01-01-2010 INNOVATIONinside får ny adresse og website  Læs mere »
01-10-2009 Northern European Knowledge Market  Læs mere »
27-08-2009 Innovation Champion 2009  Læs mere »
20-08-2009 Innovationskraft - Danmark 2009  Læs mere »

Presse:

Dato: Overskrift:  
01-10-2010 Innovation foregår på mavefornemmelse  Læs mere »
01-10-2010 Slagelse uddeler champagne til bedste ideer  Læs mere »
20-11-2009 Danmarks bedste til innovation  Læs mere »
16-11-2009 Kreative chefer søges  Læs mere »
20-10-2009 VIRKSOMHEDER GÅR GLIP AF ANSATTES GRØNNE IDEER  Læs mere »
07-10-2009 Små virksomheder bedst til innovation  Læs mere »
05-10-2009 Danskerne får ikke lov til at få ideer på jobbet  Læs mere »

Artikler:

Dato: Overskrift:  
12-12-2012 Social innovation = lavere skat  Læs mere »
30-09-2010 Hvorfor blokerer offentlige ledere for nytænkning?  Læs mere »
21-08-2010 Fra arbejdsstyrke til innovationsstyrke  Læs mere »
16-02-2010 Gary Hamel om fremtidens ledelse  Læs mere »
12-09-2009 Danmarks kreative tilstand  Læs mere »
01-09-2009 Innovation? Nej, tak  Læs mere »
22-08-2009 Problemet med ideerne  Læs mere »
06-06-2009 Sådan slår du ideer ihjel  Læs mere »
25-05-2009 Hvorfor er innovation så svær?  Læs mere »
15-05-2009 Den kvindelige innovationselite  Læs mere »
13-04-2009 Innovationsalderens vindermodel  Læs mere »
13-11-2005 Fagre nye vinderkompetencer  Læs mere »
07-11-2005 Innovation bliver bestyrelsesopgave  Læs mere »
12-03-2004 Risikokultur skaber fremtidens vindere  Læs mere »

innovation, undervisning, gymnasium:

Dato: Overskrift:  
03-11-2011 Nyt ledelsesværktøj til innovation  Læs mere »

INNOVATIONinside  |  Egegårdsstien 26  |  DK-2610 - Rødovre  |  : +45 70 25 01 26  |  E-MAIL: INFO@INNOVATIONINSIDE.DK     

All rights reserved © INNOVATIONinside 2009 - 2017  |  Design & CMS: WebVizion