Logo + SEO Forside     Nyheder & Presse     Kontakt     Sitemap

Sådan slår du ideer ihjel

Print nyhed »
: 06-06-2009

Kun hver tredje eller 36 pct. af de amerikanske virksomheder har en formel innovationsstrategi. Det fremgår af konsulenthuset Archstones årlige ”State of the Innovation Study 2008”.

                      Det er få. Men mange danske virksomheder har det heller ikke. Hvilket man kan undre sig over, al den stund analyserne af Danmarks mest innovative virksomheder i ”Innovation Cup” har vist, at netop klart definerede målsætninger for hvorfor og hvordan der skal innoveres, er et klart vindertræk.

                      Forklaringen er selvfølgelig, at det for de fleste er svært at formulere en innovationsstrategi. Derfor får nytænkningen lov til at ske på fornemmelser – uden planer, budgetter, processer og succeskriterier.

                      Tankevækkende, ikke?

                      Britisk Industri har målt den samlede innovationsindsats i de 750 største britiske virksomheder til at udgøre 12 pct. af ressourcerne, hvor forskning udgør de to procentpoint. Det er svært at forestille sig, at en forskningsindsats ikke har velbeskrevne mål, midler og metoder. Selv om den altså fylder så relativt lidt i den samlede innovationsindsats. Hvorfor har resten det så ikke?

                      Problemet bunder i manglende innovationskompetencer. Ledelsen – og her taler vi topledelsen – ved ganske enkelt ikke nok om innovationsstrategi til at sætte indsatsen i system. Det bliver til et ”vi skal finde på noget nyt” og ”lad os holde et møde”.

                      Billedet ville givetvis tage sig anderledes ud, hvis vi havde innovationsregnskaber – eller almindelige regnskaber, der opgør innovationsindsatsen. Det har de fleste virksomheder ikke. Eftersom hverken bestyrelsen eller aktionærerne har noget konkret at fastholde direktionen på, så udebliver diskussionen og indsatsen klart nok.

                      Om ti år ser det anderledes ud. Ting tager tid.

                      Mens vi venter på mere professionel innovationsledelse, kunne vi jo for morskabens skyld kultivere de manglende innovationskompetencer og for eksempel forfine kunsten at slå en ide ihjel. Ideen er trods alt den gnist, som får al innovation til at brænde.

Den amerikanske innovationsekspert Paul Sloane har samlet en række gode erfaringer fra sine kunder om hvordan man mest effektivt tramper ideens gnist ihjel på:

 

1.    Definer ikke klare mål. Vær så upræcis og ulden som muligt. Spørg ”hvad kan vi gøre bedre?” i stedet for ”hvordan kan vi fordoblet salget de næste 12 måneder?” Lad være med at sætte mål som, at ”vi skal have 60 ideer på 20 minutter”. Klarhed og rammer fremmer ideer, så pas på.

2.    Lad kun lige børn lege sammen. Sammensæt ide-gruppen udelukkende med folk, der ligner hinanden, tænker som hinanden og kender hinanden. Lad være med at blande kvinder og udlændinge ind i et møde mellem mænd. Mangfoldighed øger iderigdommen. Værn om enfoldigheden.

3.    Kun bossen er ordstyrer. Sæt den daglige leder til at lede mødet. Det begrænser med garanti villigheden til at melde ind med vilde ideer. Glem alt om fri tænkning. Det giver ideer.

4.    Kritiser løs. Vent ikke på, at en ide bliver formuleret færdig - afbryd og skyd den ned med et modargument, så snart som muligt. Det stopper ideerne. Pas på konstruktiv tænkning.

5.    Gå efter de få, gode ideer. Stop brainstorm-fasen så snart der er en håndfuld ideer, og gå så i gang med at analysere dem. Med lidt held virker ingen af dem. Ideer er en darwinistisk proces – jo flere der er, jo større sandsynlighed for at en af dem er overlevelsesdygtig. Så undgå mængden.

6.    Lad være med at konkludere. Giv kun et vagt løfte om en tilbagemelding. Hvis deltagerne ikke ser et konkret udkomme af mødet bliver de frustrerede og mister tilliden til processen. Hvis man gennemgår ideerne sidst på mødet og opdeler dem i ”lovende”, ”interessante” og ”ubrugelige” – det kan gøres hurtigt med pointdeling – risikerer man, at deltagerne bliver engagerede og ideerne bliver til noget. Pas på.

 

                      Den absolut bedste måde at slå ideer ihjel på er selvfølgelig ved at hænge en rød postkasse op, bede folk om at lægge ideerne i den og så i øvrigt lade det være en hemmelighed, hvad der så sker. Så undgår man helt et brainstorm-møde, som uanset hvor uinspirerende det er, uanset hvor ubehjælpelig dagsorden er, risikerer at føre til nogle gode ideer, alene på grund af initiativet.

                      Så pas på. Rigtige innovationskompetencer kan føre til reel nytænkning.

 

Berlingske Nyhedsmagasin







Nyheder:

Dato: Overskrift:  
08-11-2012 Magter vi innovationen?  Læs mere »
02-11-2011 Seminar om innovationsledelse  Læs mere »
26-08-2011 Hver tredje virksomhed vil professionalisere innovationsledelse  Læs mere »
05-05-2011 Innovation 3G  Læs mere »
06-04-2011 Europæisk standard for innovationsledelse på vej  Læs mere »
15-10-2010 Innovation på morgenkvisten  Læs mere »
01-10-2010 Danmarks Innovation Dream Team 2010  Læs mere »
07-06-2010 Nytænk Slagelse!  Læs mere »
13-04-2010 Industriens Fond støtter dansk innovationscertificering  Læs mere »
07-04-2010 Innovationsfabrik skal styrke innovationskompetencer  Læs mere »
25-03-2010 Seminar i innovationsledelse i København  Læs mere »
25-03-2010 Seminar om innovationsledelse i Kolding  Læs mere »
22-02-2010 Danmark næstbedst i Norden til innovation  Læs mere »
22-02-2010 Finland lacks innovative workplaces  Læs mere »
22-02-2010 Nordmen mindre innovative på jobb  Læs mere »
22-02-2010 Sverige nordisk mästare i innovation  Læs mere »
01-01-2010 INNOVATIONinside får ny adresse og website  Læs mere »
01-10-2009 Northern European Knowledge Market  Læs mere »
27-08-2009 Innovation Champion 2009  Læs mere »
20-08-2009 Innovationskraft - Danmark 2009  Læs mere »

Presse:

Dato: Overskrift:  
01-10-2010 Innovation foregår på mavefornemmelse  Læs mere »
01-10-2010 Slagelse uddeler champagne til bedste ideer  Læs mere »
20-11-2009 Danmarks bedste til innovation  Læs mere »
16-11-2009 Kreative chefer søges  Læs mere »
20-10-2009 VIRKSOMHEDER GÅR GLIP AF ANSATTES GRØNNE IDEER  Læs mere »
07-10-2009 Små virksomheder bedst til innovation  Læs mere »
05-10-2009 Danskerne får ikke lov til at få ideer på jobbet  Læs mere »

Artikler:

Dato: Overskrift:  
12-12-2012 Social innovation = lavere skat  Læs mere »
30-09-2010 Hvorfor blokerer offentlige ledere for nytænkning?  Læs mere »
21-08-2010 Fra arbejdsstyrke til innovationsstyrke  Læs mere »
16-02-2010 Gary Hamel om fremtidens ledelse  Læs mere »
12-09-2009 Danmarks kreative tilstand  Læs mere »
01-09-2009 Innovation? Nej, tak  Læs mere »
22-08-2009 Problemet med ideerne  Læs mere »
06-06-2009 Sådan slår du ideer ihjel  Læs mere »
25-05-2009 Hvorfor er innovation så svær?  Læs mere »
15-05-2009 Den kvindelige innovationselite  Læs mere »
13-04-2009 Innovationsalderens vindermodel  Læs mere »
13-11-2005 Fagre nye vinderkompetencer  Læs mere »
07-11-2005 Innovation bliver bestyrelsesopgave  Læs mere »
12-03-2004 Risikokultur skaber fremtidens vindere  Læs mere »

innovation, undervisning, gymnasium:

Dato: Overskrift:  
03-11-2011 Nyt ledelsesværktøj til innovation  Læs mere »

INNOVATIONinside  |  Egegårdsstien 26  |  DK-2610 - Rødovre  |  : +45 70 25 01 26  |  E-MAIL: INFO@INNOVATIONINSIDE.DK     

All rights reserved © INNOVATIONinside 2009 - 2017  |  Design & CMS: WebVizion