Logo + SEO Forside     Nyheder & Presse     Kontakt     Sitemap

Problemet med ideerne

Print nyhed »
: 22-08-2009

Vi skal leve af de gode ideer. Det er tidens kampråb. Globaliseringen rykker konkurrenter tættere på og teknologien øger hastigheden i alting. Hvad vi kunne leve af i går bliver erstattet af noget en konkurrent har fundet på i dag, så vi har brug for gode ideer til hvad vi skal leve af i morgen – helst i en fart.

                      Den dagsorden er der national konsensus om. Ifølge en undersøgelse, som analysehuset Userneeds har gennemført for Innovation Inside blandt 1.025 repræsentativt udvalgte danskere på arbejdsmarkedet, er hele 89 pct. enige eller meget enige i udsagnet: ”Det er vores evne til at få nye ideer, der vil betyde, at Danmark kan klare sig i den globale konkurrence.”

                      Samtidig siger 78 pct. af danskerne i job, at de har let eller meget let ved at få ideer. Det er herligt. Vi har med andre ord fremragende forudsætninger for at begå os i den globale økonomi. Danmark tager sig ud som en veritabel kreativ stormagt i innovationsalderen. En nation af idémagere.

                      Hvis vi altså formår at omsætte ideerne til nye løsninger og produkter. Hvordan står det til med det?

·         Kun 33 pct. af de beskæftigede danskere siger, at den virksomhed, de arbejder i, klarer sig i konkurrencen på at være nytænkende.

·         Kun 33 pct. siger, at deres arbejdsplads har sat nytænkning og ideer i system.

·         Kun 26 pct. har fået undervisning i at omsætte ideer til handling – mens hele 55 pct. siger, at de gerne vil have undervisning.

                      Med andre ord taber mange danske arbejdspladser de gode forudsætninger på gulvet. Den rigelige danske råvare af iderigdom bliver ikke raffineret til dansk innovation. Stærkt ærgerligt.

                      Når det ser sådan ud, skyldes det, at mange danske ledere ikke formår at skabe rammer og vilkår, som kanaliserer medarbejdernes ideer til konkurrenceevne. Kun 21 pct. af danskerne siger, at deres arbejdsplads giver dem stor lyst til at få ideer. Det vidner om en utilstrækkelig ledelsesindsats i en tid, hvor vi skal leve af de gode ideer.

                      Og det er helt bestemt ledelsesindsatsen, den er gal med. Spørger man danskerne hvad det er ved deres arbejdsplads, der gør, at de ikke får lyst til at få ideer, så er det gennemgående svar ”dårlig ledelse”.

                      Den ene store idedræber er ledelsens manglende lydhørhed over for ideer. Lederne giver ikke plads til dem, lytter ikke, topstyrer, værdsætter ikke ideerne, stopper dem.

                      Den anden store idedræber er rutinen, fastlåste arbejdsgange og alt for stor travlhed til at tænke nyt – forhold, som kun kan ændres med en ledelsesindsats.

                      Samme barrierer findes i andre lande. En nylig amerikansk undersøgelse viste, at 40 pct. af de amerikanske medarbejderne mener, at topledelsen opfordrer til ideer, men ignorer dem, når det kommer til stykket. Kun 12 pct. sagde, at ledelsen rent faktisk lytter efter medarbejdernes ideer. 

                      Det skal ikke bruges som en trøst. Tværtimod. Danske virksomheder har alle muligheder for at opnå en væsentlig fordel i den internationale konkurrence ved at arbejde mere professionelt med nytænkning, end deres konkurrenter.

                      Når erhvervsminister Bendt Bentsen lader kampråbet om at Danmark skal leve af gode ideer gjalde ud over landets forsamlinger bør der derfor anstændigvis følge en formaning med til landets ledere om at løfte det ledelsesmæssige ansvar.

                      Hvad skal der så til?

                      Ifølge professor Søren Salomo, som underviser i innovationsledelse på DTU, findes der veldokumenteret viden om hvordan man bedst motiverer medarbejdere til at fremstille ideer. 

1.    Det skal være sjovt og let at aflevere en ide.

2.    Ide-formatet skal kunne håndtere små, store og skøre ideer.

3.    Ideer skal deles med alle – ved at sende dem ud.

4.    Ideer skal kunne debatteres.

5.    Alle ideer skal have en tilbagemelding.

6.    Tilbagemeldingen om go/no-go skal komme hurtigt.

7.    Tilbagemeldingen skal være begrundet.

8.    Det skal være sjovt at evaluere en ide.

9.    Ide-evalueringen skal bygge på få og velforståede kriterier.

10. Evalueringen skal være gennemsigtig.

                      Det behøver ikke at være svært. Men der skal en målrettet ledelsesindsats til, hvis Danmarks gode forudsætninger for at skabe velstand i innovationsalderen ikke skal ende som tabte muligheder.

                      Ifølge Deutsche Post bidrog medarbejdernes ideer på et år med 650 millioner kr. til selskabet.

      Hvordan ser det ud hos jer?


Berlingske Nyhedsmagasin







Nyheder:

Dato: Overskrift:  
08-11-2012 Magter vi innovationen?  Læs mere »
02-11-2011 Seminar om innovationsledelse  Læs mere »
26-08-2011 Hver tredje virksomhed vil professionalisere innovationsledelse  Læs mere »
05-05-2011 Innovation 3G  Læs mere »
06-04-2011 Europæisk standard for innovationsledelse på vej  Læs mere »
15-10-2010 Innovation på morgenkvisten  Læs mere »
01-10-2010 Danmarks Innovation Dream Team 2010  Læs mere »
07-06-2010 Nytænk Slagelse!  Læs mere »
13-04-2010 Industriens Fond støtter dansk innovationscertificering  Læs mere »
07-04-2010 Innovationsfabrik skal styrke innovationskompetencer  Læs mere »
25-03-2010 Seminar i innovationsledelse i København  Læs mere »
25-03-2010 Seminar om innovationsledelse i Kolding  Læs mere »
22-02-2010 Danmark næstbedst i Norden til innovation  Læs mere »
22-02-2010 Finland lacks innovative workplaces  Læs mere »
22-02-2010 Nordmen mindre innovative på jobb  Læs mere »
22-02-2010 Sverige nordisk mästare i innovation  Læs mere »
01-01-2010 INNOVATIONinside får ny adresse og website  Læs mere »
01-10-2009 Northern European Knowledge Market  Læs mere »
27-08-2009 Innovation Champion 2009  Læs mere »
20-08-2009 Innovationskraft - Danmark 2009  Læs mere »

Presse:

Dato: Overskrift:  
01-10-2010 Innovation foregår på mavefornemmelse  Læs mere »
01-10-2010 Slagelse uddeler champagne til bedste ideer  Læs mere »
20-11-2009 Danmarks bedste til innovation  Læs mere »
16-11-2009 Kreative chefer søges  Læs mere »
20-10-2009 VIRKSOMHEDER GÅR GLIP AF ANSATTES GRØNNE IDEER  Læs mere »
07-10-2009 Små virksomheder bedst til innovation  Læs mere »
05-10-2009 Danskerne får ikke lov til at få ideer på jobbet  Læs mere »

Artikler:

Dato: Overskrift:  
12-12-2012 Social innovation = lavere skat  Læs mere »
30-09-2010 Hvorfor blokerer offentlige ledere for nytænkning?  Læs mere »
21-08-2010 Fra arbejdsstyrke til innovationsstyrke  Læs mere »
16-02-2010 Gary Hamel om fremtidens ledelse  Læs mere »
12-09-2009 Danmarks kreative tilstand  Læs mere »
01-09-2009 Innovation? Nej, tak  Læs mere »
22-08-2009 Problemet med ideerne  Læs mere »
06-06-2009 Sådan slår du ideer ihjel  Læs mere »
25-05-2009 Hvorfor er innovation så svær?  Læs mere »
15-05-2009 Den kvindelige innovationselite  Læs mere »
13-04-2009 Innovationsalderens vindermodel  Læs mere »
13-11-2005 Fagre nye vinderkompetencer  Læs mere »
07-11-2005 Innovation bliver bestyrelsesopgave  Læs mere »
12-03-2004 Risikokultur skaber fremtidens vindere  Læs mere »

innovation, undervisning, gymnasium:

Dato: Overskrift:  
03-11-2011 Nyt ledelsesværktøj til innovation  Læs mere »

INNOVATIONinside  |  Egegårdsstien 26  |  DK-2610 - Rødovre  |  : +45 70 25 01 26  |  E-MAIL: INFO@INNOVATIONINSIDE.DK     

All rights reserved © INNOVATIONinside 2009 - 2017  |  Design & CMS: WebVizion