Innovationskraft - Danmark 2009
|
Print nyhed » |
: 20-08-2009
Danmark skal leve af sine gode ideer. Det er hele ni ud af ti danskere enige i. Og ikke færre end 93 pct. af de beskæftigede danskere oplever det som vigtigt, at de er kreative og nytænkende på arbejdet. Men kun 21 pct. oplever, at de rent faktisk er meget kreative.
Det viser en undersøgelse blandt et repræsentativt udsnit af arbejdsstyrken, som konsulenthuset Innovation Inside har udarbejdet i samarbejde med analysehuset Userneeds. Undersøgelsen afdækker hvor kreative rammerne om de danske ledere og medarbejderne er, og hvor effektivt innovationsprocesserne fungerer.
”Resultaterne viser, at mens danskerne har taget nytænkningens nødvendige dagsorden til sig, så formår de færreste arbejdspladser endnu at forløse det fulde kreative potentiale i deres organisation. Kreativitetsunderskuddet illustrerer, at mange danskere mangler redskaber og viden om hvordan man arbejder med ideer. Det er synd - både for den enkelte og arbejdspladsen,” siger Mikael Lindholm, direktør i Innovation Inside.
Kompetenceunderskuddet kommer til udtryk ved at hver anden dansker ønsker at uddanne sig i at arbejde bedre med ideer, men kun hver fjerde har fået uddannelse i det.
”Efterslæbet på innovationskompetencer er særlig kritisk nu, hvor de gode ideer kan gøre forskellen på, hvordan en virksomhed klarer sig igennem finanskrisen. Mange erhvervsledere råber på gode ideer ned i deres organisation. Men de har ikke sørget for, at medarbejderne kan arbejde med ideer,” siger Mikael Lindholm, direktør i INNOVATIONinside.
Undersøgelsen viser, at de danske arbejdspladser har et generelt behov for at styrke de kreative rammer og udvikle bedre processer for ideudvikling, implementering, evaluering og læring - ligesom der er behov for at styrke innovationskulturen.
Således er kun 9 pct. af danskerne meget enige i, at alle på arbejdspladsen er tilhængere af nytænkning, og kun 14 pct. er meget enige i, at det er i orden på deres arbejdsplads, at der sker fejl, når man prøver det uprøvede. Innovationskulturen er med andre ord svag på mange danske arbejdspladser og understøtter ikke den kreative dagsorden optimalt.
Overraskende få inddrager kunder og leverandører i udviklingen af nye løsninger. Kun 12 pct. oplever, at virksomheden i meget høj grad inddrager kunderne udviklingen af nye produkter, mens 9 pct. mener det samme om leverandører. Resultaterne står i stærk kontrast til de seneste års debat om brugerdreven innovation og den internationale tendens mod åben innovation, hvor netop kunder og leverandører bliver involveret i udviklingsprocessen.
Læs mere i rapporten ”Innovationskraft – Danmark 2009.”
Nyheder:
Dato: |
Overskrift: |
|
08-11-2012 |
Magter vi innovationen? |
Læs mere » |
02-11-2011 |
Seminar om innovationsledelse |
Læs mere » |
26-08-2011 |
Hver tredje virksomhed vil professionalisere innovationsledelse |
Læs mere » |
05-05-2011 |
Innovation 3G |
Læs mere » |
06-04-2011 |
Europæisk standard for innovationsledelse på vej |
Læs mere » |
15-10-2010 |
Innovation på morgenkvisten |
Læs mere » |
01-10-2010 |
Danmarks Innovation Dream Team 2010 |
Læs mere » |
07-06-2010 |
Nytænk Slagelse! |
Læs mere » |
13-04-2010 |
Industriens Fond støtter dansk innovationscertificering |
Læs mere » |
07-04-2010 |
Innovationsfabrik skal styrke innovationskompetencer |
Læs mere » |
25-03-2010 |
Seminar i innovationsledelse i København |
Læs mere » |
25-03-2010 |
Seminar om innovationsledelse i Kolding |
Læs mere » |
22-02-2010 |
Danmark næstbedst i Norden til innovation |
Læs mere » |
22-02-2010 |
Finland lacks innovative workplaces |
Læs mere » |
22-02-2010 |
Nordmen mindre innovative på jobb |
Læs mere » |
22-02-2010 |
Sverige nordisk mästare i innovation |
Læs mere » |
01-01-2010 |
INNOVATIONinside får ny adresse og website |
Læs mere » |
01-10-2009 |
Northern European Knowledge Market |
Læs mere » |
27-08-2009 |
Innovation Champion 2009 |
Læs mere » |
20-08-2009 |
Innovationskraft - Danmark 2009 |
Læs mere » |
Presse:
Dato: |
Overskrift: |
|
01-10-2010 |
Innovation foregår på mavefornemmelse |
Læs mere » |
01-10-2010 |
Slagelse uddeler champagne til bedste ideer |
Læs mere » |
20-11-2009 |
Danmarks bedste til innovation |
Læs mere » |
16-11-2009 |
Kreative chefer søges |
Læs mere » |
20-10-2009 |
VIRKSOMHEDER GÅR GLIP AF ANSATTES GRØNNE IDEER |
Læs mere » |
07-10-2009 |
Små virksomheder bedst til innovation |
Læs mere » |
05-10-2009 |
Danskerne får ikke lov til at få ideer på jobbet |
Læs mere » |
Artikler:
Dato: |
Overskrift: |
|
12-12-2012 |
Social innovation = lavere skat |
Læs mere » |
30-09-2010 |
Hvorfor blokerer offentlige ledere for nytænkning? |
Læs mere » |
21-08-2010 |
Fra arbejdsstyrke til innovationsstyrke |
Læs mere » |
16-02-2010 |
Gary Hamel om fremtidens ledelse |
Læs mere » |
12-09-2009 |
Danmarks kreative tilstand |
Læs mere » |
01-09-2009 |
Innovation? Nej, tak |
Læs mere » |
22-08-2009 |
Problemet med ideerne |
Læs mere » |
06-06-2009 |
Sådan slår du ideer ihjel |
Læs mere » |
25-05-2009 |
Hvorfor er innovation så svær? |
Læs mere » |
15-05-2009 |
Den kvindelige innovationselite |
Læs mere » |
13-04-2009 |
Innovationsalderens vindermodel |
Læs mere » |
13-11-2005 |
Fagre nye vinderkompetencer |
Læs mere » |
07-11-2005 |
Innovation bliver bestyrelsesopgave |
Læs mere » |
12-03-2004 |
Risikokultur skaber fremtidens vindere |
Læs mere » |
innovation, undervisning, gymnasium:
Dato: |
Overskrift: |
|
03-11-2011 |
Nyt ledelsesværktøj til innovation |
Læs mere » |
|
|
|
|