Logo + SEO Forside     Nyheder & Presse     Kontakt     Sitemap

Innovationskraft - Danmark 2009

Print nyhed »
: 20-08-2009

Danmark skal leve af sine gode ideer. Det er hele ni ud af ti danskere enige i. Og ikke færre end 93 pct. af de beskæftigede danskere oplever det som vigtigt, at de er kreative og nytænkende på arbejdet. Men kun 21 pct. oplever, at de rent faktisk er meget kreative. 

Det viser en undersøgelse blandt et repræsentativt udsnit af arbejdsstyrken, som konsulenthuset Innovation Inside har udarbejdet i samarbejde med analysehuset Userneeds. Undersøgelsen afdækker hvor kreative rammerne om de danske ledere og medarbejderne er, og hvor effektivt innovationsprocesserne fungerer.

”Resultaterne viser, at mens danskerne har taget nytænkningens nødvendige dagsorden til sig, så formår de færreste arbejdspladser endnu at forløse det fulde kreative potentiale i deres organisation. Kreativitetsunderskuddet illustrerer, at mange danskere mangler redskaber og viden om hvordan man arbejder med ideer. Det er synd - både for den enkelte og arbejdspladsen,” siger Mikael Lindholm, direktør i Innovation Inside.

Kompetenceunderskuddet kommer til udtryk ved at hver anden dansker ønsker at uddanne sig i at arbejde bedre med ideer, men kun hver fjerde har fået uddannelse i det. 

”Efterslæbet på innovationskompetencer er særlig kritisk nu, hvor de gode ideer kan gøre forskellen på, hvordan en virksomhed klarer sig igennem finanskrisen. Mange erhvervsledere råber på gode ideer ned i deres organisation. Men de har ikke sørget for, at medarbejderne kan arbejde med ideer,” siger Mikael Lindholm, direktør i INNOVATIONinside. 

Undersøgelsen viser, at de danske arbejdspladser har et generelt behov for at styrke de kreative rammer og udvikle bedre processer for ideudvikling, implementering, evaluering og læring - ligesom der er behov for at styrke innovationskulturen. 

Således er kun 9 pct. af danskerne meget enige i, at alle på arbejdspladsen er tilhængere af nytænkning, og kun 14 pct. er meget enige i, at det er i orden på deres arbejdsplads, at der sker fejl, når man prøver det uprøvede. Innovationskulturen er med andre ord svag på mange danske arbejdspladser og understøtter ikke den kreative dagsorden optimalt.

Overraskende få inddrager kunder og leverandører i udviklingen af nye løsninger. Kun 12 pct. oplever, at virksomheden i meget høj grad inddrager kunderne udviklingen af nye produkter, mens 9 pct. mener det samme om leverandører. Resultaterne står i stærk kontrast til de seneste års debat om brugerdreven innovation og den internationale tendens mod åben innovation, hvor netop kunder og leverandører bliver involveret i udviklingsprocessen.

Læs mere i rapporten ”Innovationskraft – Danmark 2009.” 





Nyheder:

Dato: Overskrift:  
08-11-2012 Magter vi innovationen?  Læs mere »
02-11-2011 Seminar om innovationsledelse  Læs mere »
26-08-2011 Hver tredje virksomhed vil professionalisere innovationsledelse  Læs mere »
05-05-2011 Innovation 3G  Læs mere »
06-04-2011 Europæisk standard for innovationsledelse på vej  Læs mere »
15-10-2010 Innovation på morgenkvisten  Læs mere »
01-10-2010 Danmarks Innovation Dream Team 2010  Læs mere »
07-06-2010 Nytænk Slagelse!  Læs mere »
13-04-2010 Industriens Fond støtter dansk innovationscertificering  Læs mere »
07-04-2010 Innovationsfabrik skal styrke innovationskompetencer  Læs mere »
25-03-2010 Seminar i innovationsledelse i København  Læs mere »
25-03-2010 Seminar om innovationsledelse i Kolding  Læs mere »
22-02-2010 Danmark næstbedst i Norden til innovation  Læs mere »
22-02-2010 Finland lacks innovative workplaces  Læs mere »
22-02-2010 Nordmen mindre innovative på jobb  Læs mere »
22-02-2010 Sverige nordisk mästare i innovation  Læs mere »
01-01-2010 INNOVATIONinside får ny adresse og website  Læs mere »
01-10-2009 Northern European Knowledge Market  Læs mere »
27-08-2009 Innovation Champion 2009  Læs mere »
20-08-2009 Innovationskraft - Danmark 2009  Læs mere »

Presse:

Dato: Overskrift:  
01-10-2010 Innovation foregår på mavefornemmelse  Læs mere »
01-10-2010 Slagelse uddeler champagne til bedste ideer  Læs mere »
20-11-2009 Danmarks bedste til innovation  Læs mere »
16-11-2009 Kreative chefer søges  Læs mere »
20-10-2009 VIRKSOMHEDER GÅR GLIP AF ANSATTES GRØNNE IDEER  Læs mere »
07-10-2009 Små virksomheder bedst til innovation  Læs mere »
05-10-2009 Danskerne får ikke lov til at få ideer på jobbet  Læs mere »

Artikler:

Dato: Overskrift:  
12-12-2012 Social innovation = lavere skat  Læs mere »
30-09-2010 Hvorfor blokerer offentlige ledere for nytænkning?  Læs mere »
21-08-2010 Fra arbejdsstyrke til innovationsstyrke  Læs mere »
16-02-2010 Gary Hamel om fremtidens ledelse  Læs mere »
12-09-2009 Danmarks kreative tilstand  Læs mere »
01-09-2009 Innovation? Nej, tak  Læs mere »
22-08-2009 Problemet med ideerne  Læs mere »
06-06-2009 Sådan slår du ideer ihjel  Læs mere »
25-05-2009 Hvorfor er innovation så svær?  Læs mere »
15-05-2009 Den kvindelige innovationselite  Læs mere »
13-04-2009 Innovationsalderens vindermodel  Læs mere »
13-11-2005 Fagre nye vinderkompetencer  Læs mere »
07-11-2005 Innovation bliver bestyrelsesopgave  Læs mere »
12-03-2004 Risikokultur skaber fremtidens vindere  Læs mere »

innovation, undervisning, gymnasium:

Dato: Overskrift:  
03-11-2011 Nyt ledelsesværktøj til innovation  Læs mere »

INNOVATIONinside  |  Egegårdsstien 26  |  DK-2610 - Rødovre  |  : +45 70 25 01 26  |  E-MAIL: INFO@INNOVATIONINSIDE.DK     

All rights reserved © INNOVATIONinside 2009 - 2017  |  Design & CMS: WebVizion